Για το ζήτημα των Ωνάσειων σχολείων

Καθολικά δημόσια και δωρεάν σχολεία για όλα τα παιδιά! Όχι σε δωρεές και ιδιώτες! Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας […]
Καθολικά δημόσια και δωρεάν σχολεία για όλα τα παιδιά!
Όχι σε δωρεές και ιδιώτες!
Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας υπόγραψαν σύμβαση με το Ίδρυμα Ωνάση για τη δημιουργία 22 πρότυπων Ωνάσειων Σχολείων, που αφορά υφιστάμενα δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια, με στόχο την υποτιθέμενη αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας και του εκπαιδευτικού συστήματος, σύμφωνα πάντα με την επιχειρηματολογία κυβέρνησης και φιλικών ΜΜΕ. Το ίδρυμα Ωνάση θα προσφέρει συνολικά 160 εκατομμύρια ευρώ για 12 χρόνια σε αυτά τα σχολεία για την αναβάθμιση υποδομών αλλά και την κάλυψη άλλων δαπανών. Κάνοντας τους υπολογισμούς, σε κάθε τέτοιο σχολείο θα αντιστοιχεί ένα ποσό περίπου 600 χιλιάδων ευρώ το χρόνο.
Αλήθειες και ψέματα
Καταρχάς, η προσπάθεια να παρουσιαστεί μία ιδιωτική δωρεά ως επιτυχία της κυβέρνησης για την αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας, αποτελεί έναν απολύτως ψευδή ισχυρισμό. Στην πραγματικότητα, η νεοφιλελεύθερη πολιτική που ακολουθεί πιστά η κυβέρνηση υποβαθμίζει συστηματικά και μεθοδικά τα δημόσια σχολεία. Ήδη από την αρχή της χρονιάς οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για το δημόσιο σχολείο προκάλεσαν αντιδράσεις από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς αφού έκλεισαν σχολικές μονάδες, αυξήθηκε ο αριθμός των μαθητών/τριών στις σχολικές αίθουσες, συνεχίστηκε η συστηματική απαξίωση του εκπαιδευτικού προσωπικού και οι σχολικές υποδομές αφήνονται στην τύχη τους με πολύ επικίνδυνα αποτελέσματα για μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς. Είναι πλέον αμέτρητα τα περιστατικά όπου οροφές σχολείων καταρρέουν, αίθουσες μπάζουν νερά σε έντονες βροχοπτώσεις, η θέρμανση είναι ανεπαρκείς τους χειμερινούς μήνες κοκ.
Η πρωτοβουλία για τη μετατροπή 22 δημόσιων σχολείων σε πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία, είναι ακριβώς η είσοδος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κάνοντας αυτό που δεν κάνει η κυβέρνηση ως προς τις υποδομές των δημόσιων σχολείων. Όμως, η δωρεά του ιδρύματος Ωνάση δεν αφορά μόνο τις υποδομές των σχολικών κτιρίων αλλά και την ίδια τη φύση και τη λειτουργία τους, το ωρολόγιο πρόγραμμα, τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Δημόσια σχολεία σε κατά βάση λαϊκές γειτονιές, όπως είναι το Περιστέρι, ο Κολωνός, η Κυψέλη, το Μενίδι και το Πέραμα στην Αττική, η Ξηροκρήνη και ο Εύοσμος στη Θεσσαλονίκη, θα μετατραπούν σε πρότυπα Ωνάσεια, όπου η ιδιωτική πρωτοβουλία θα καθορίζει εν πολλοίς και το περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας. Προς το παρόν η σύμβαση λέει ότι η φοίτηση σε αυτά τα σχολεία θα είναι δωρεάν. Όμως, η εισβολή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στη λειτουργία των δημόσιων σχολείων είναι μία μορφή έμμεσης ιδιωτικοποίησης, αφού στην ουσία μία κρατική-δημόσια υποχρέωση όπως είναι η αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων, παραχωρείται σε ιδιώτες.
Βέβαια, η δωρεά του ιδρύματος Ωνάση, θα αφορά αναβάθμιση κτιριακών υποδομών και χρηματοδότηση σεμιναρίων. Το λειτουργικό κόστος των σχολικών μονάδων θα καλύπτεται από τους Δήμους, ενώ το μισθολογικό κόστος διδακτικού και διοικητικού προσωπικού θα καλύπτεται από το Υπουργείο. Με το δημόσιο χρήμα, το ίδρυμα Ωνάση θα περηφανεύεται για δωρεές και κοινωνική ευαισθησία.
Ειδικότερα για το δήμο της Αθήνας που το μεγαλύτερο πρόβλημα της σχολικής στέγης είναι η παλαιότητα και πολύ μεγάλη η ανάγκη για νέα σύγχρονα ασφαλή κτίρια κυρίως για την ειδική αγωγή και την προσχολική εκπαίδευση η επιλογή μετατροπής σχολικών μονάδων σε Ωνάσεια Πρότυπα εντείνει και με την κατάργηση όμορων σχολικών μονάδων την υποβάθμιση της παρεχόμενης δημόσιας παιδείας σε Κυψέλη και Κολωνό.
Ο αναμενόμενος αποκλεισμός σχεδόν του μισού μαθητικού πληθυσμού, των ήδη μεγάλων σχολικών συγκροτημάτων θα επιβαρύνει σημαντικά τις γειτονικές σχολικές μονάδες με τα παιδιά αυτά που θα μείνουν εκτός των “πρότυπων” σχολείων.
Οι μαθητές/τριες θα εισάγονται στα συγκεκριμένα Γυμνάσια και Λύκεια με εξετάσεις, έχοντας μία μικρή ποσόστωση εντοπιότητας από 40% εώς 60%. Ωστόσο αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον τα μισά παιδιά που θα πήγαιναν σε αυτά τα σχολεία, στα σχολεία της γειτονιάς τους, αποκλείονται και θα πρέπει να μετακινούνται ακόμα σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Έτσι δημιουργούνται σοβαροί φραγμοί σε παιδιά κατά βάση πιο φτωχών οικογενειών που τους στερείται η απρόσκοπτη πρόσβαση στο δημόσιο σχολείο, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται ένας απάνθρωπος εξεταστικοκεντρικός χαρακτήρας που προάγει τον ατομισμό και τον ανταγωνισμό.
Ειδικά σε σχολεία, όπως αυτά της Κυψέλης η πολιτική αυτή έρχεται να επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τη ζωή των παιδιών που προέρχονται από οικογένειες μεταναστριών\ων που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν, για να μπορέσουν να έχουν πρόσβαση στο σχολείο της γειτονιάς τους.
Οι εκπαιδευτικοί θα παραμείνουν στα συγκεκριμένα σχολεία για μία μεταβατική περίοδο δύο ετών, μετά το πέρας της οποίας θα μπορούν να συνεχίσουν εάν έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς συγκεκριμένα προγράμματα επιμόρφωσης. Με άλλα λόγια εκπαιδευτικοί που δε θα «ταιριάζουν» στο πλαίσιο που θα θέτει το ίδρυμα Ωνάση, θα χάνουν τη δουλειά τους ή θα απομακρύνονται σε άλλες σχολικές μονάδες. Επιπλέον, αυτή η αξιολόγηση μάλλον θα γίνεται από τη διοίκηση των σχολείων η οποία θα αποτελείται από πέντε μέλη που θα ορίζει το Υπουργείο Παιδείας και τέσσερα μέλη που θα υποδεικνύει το ίδρυμα Ωνάση. Παρά τις διαβεβαιώσεις, υπάρχουν δικαιολογημένα σοβαρές ενστάσεις , για το ποιος πραγματικά θα διοικεί τα σχολεία και με ποια κριτήρια.
Παρά τον αιφνιδιαστικό τρόπο που προσπάθησε η κυβέρνηση να φέρει τη συγκεκριμένη σύμβαση με το ίδρυμα Ωνάση και να την ψηφίσει επί της αρχής στα τέλη Γενάρη στη Βουλή, έχουν υπάρξει πολύ έντονες αντιδράσεις. 15Μελή μαθητών έχουν οργανώσει κινητοποιήσεις και καταλήψεις στα σχολεία που προορίζονται να μετατραπούν σε Ωνάσεια, στην Κυψέλη, στο Πέραμα, στο Περιστέρι, στη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, με ανοιχτή τους επιστολή προς το ίδρυμα Ωνάση απαιτούν να μην εκδιωχθούν από τα σχολεία τους. Στο πλευρό των μαθητών συντάσσονται εκπαιδευτικοί μέσω των τοπικών ΕΛΜΕ, σύλλογοι γονέων, συλλογικότητες της γειτονιάς και δημοτικά σχήματα της Αριστεράς, σε μία προσπάθεια μαζικοποίησης του αγώνα για πραγματική και καθολική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, χωρίς αποκλεισμούς για τα παιδιά των πιο αδύναμων οικογενειών και χωρίς την όποια εμπλοκή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Στα Δημοτικά Συμβούλια των δήμων όπου πρόκειται να μετατραπούν δημόσια σχολεία σε Ωνάσεια, μόνο μετά από επιμονή δημοτικών σχημάτων και παρατάξεων της Αριστεράς συζητήθηκε το θέμα. Μάλιστα, το Δημοτικό Συμβούλιο του δήμου Αθηναίων είχε εγκρίνει τη σύμβαση στην αρμόδια επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, χωρίς προηγούμενη συζήτηση, κάτι που ανέδειξε με την τοποθέτησή της η Δημοτική Σύμβουλος της Ανατρεπτικής Συμμαχίας για την Αθήνα, Όλγα Κλείτσα. Τα μέλη της Ανατρεπτικής Συμμαχίας για την Αθήνα, έχουμε βρεθεί από την πρώτη στιγμή σε όλες τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις για την υπεράσπιση των δημόσιων σχολείων απέναντι στις επιδιώξεις της κυβέρνησης και του ιδρύματος Ωνάση. Το επόμενο διάστημα οι κινητοποιήσεις θα πυκνώσουν σε πολλές γειτονιές ενώ την Παρασκευή 7 Φλεβάρη στις 12.00 στην Αθήνα διοργανώνεται πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο με κύρια αιτήματα να μη συγκαλυφθεί το έγκλημα των Τεμπών και να ανατραπεί η συμφωνία για τη δημιουργία των Ωνάσειων σχολείων.
O μόνος δρόμος για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου και της δημόσιας δωρεάν παιδείας είναι οι αγώνες των εκπαιδευτικών και των μαθητών/τριών απέναντι στην κυβέρνηση και το υπουργείο. Ως Ανατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα θα είμαστε στην πρώτη γραμμή του αγώνα για ένα καθολικά δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά χωρίς αποκλεισμούς. Η μάχη για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου είναι μάχη υπεράσπισης του δημόσιου απέναντι στο ιδιωτικό.
Σχετικές διεκδικήσεις
Τα Εξάρχεια υπό αφανισμό: Βοηθήστε μας να αντισταθούμε
Σε κατάσταση εγκλεισμού η έμφυλη και οικογενιακή βία εντείνεται. Πρέπει να κάνουμε ότι μπορούμε για να δημιουργηθεί μια δίοδος στην ασφυξία